niedziela, 1 listopada 2015

Smerfetka-Jak szybko i bezboleśnie uszyć czapkę z dzianiny


Jesień już nas dawno przywitała. Na dworze jest coraz zimniej dlatego nierozłączna jest dla mnie czapka lub inne nakrycie głowy. Nie lubię gdy mi wieje po uszach. Dlatego z reszek granatowej dzianiny z której powstały elastyczne spodnie dresowe dla babci uszyłam czapkę. A potem jeszcze druga dla siostry i trzecią dla chłopaka. Szycie i krojenie zajęło mi może z 20 minut łącznie z nawlekaniem wszystkich nitek, kłuciem się w palce i zorientowaniem się, że dolna nic się skończyła itp. Czapka jest ciepła przylegająca i nie gryzie mnie w uszy, tak jak mój moherowy berecik który z zamiłowaniem nosze od ładnych paru lat, dlatego czas na zmiany.

Czapka smerfetka


Do uszycia zwykłej ciepłej podwójnej czapki potrzeba nam kawałek elastycznej dzianinki, ewentualnie polar, nić oraz zwykła maszynę do szycia.
Czapkę szyje się błyskawicznie, a wszystko dzięki wykorzystaniu jednego jedynego szwu. Istnieją dwa sposoby narysowania szablonu czapki: pierwszy to odrysowanie od już gotowej i idealnie na nas pasującej, a drugi to narysowanie go biorąc pod uwagę nasze wymiary.


Ja idąc na łatwiznę znalazłam w starym pudle czapkę, zwykła prosta polarowa, następnie odrysowałam ją i przedłożyłam. Chciałam uzyskać efekt zwisającego tyłu. Dla przykładu mój obwód głowy to ok. 57 cm, a szerokość gotowej złożonej czapki to 25 cm.

Gdy już posiadamy wykrój należy go odrysować na naszym materiale, odrysowując dwa razy szablon podstawami do siebie, powstanie nam takie jajko. Owalny kształt przenosimy na dzianinę drugi raz. Otrzymujemy w ten sposób dwie warstwy czapki. Pamiętamy jednak o zapasach na szwy.



Składamy dwa wycięte już kawałki prawymi stronami do siebie. Przyszpilamy, aby materiał się nie przemieszczał. Zszywamy pamiętając o zostawieniu małej przestrzeni na przełożenie czapy na drugą stronę. Do szycia w moim przypadku używałam wąskiego zygzaku, ponieważ moja maszyna nie ma innego elastycznego ściegu. Następnie nacinamy zapasy pamiętając żeby nie przeciąć ściegu.

Po zszyciu obracamy czapkę na druga stronę i zaszywamy dziurę. Najlepiej gdy ta część znajdowała się wewnątrz czapki. Dodatkowo można naszyć z boku tasiemkę lub inna aplikacje i czapka gotowa :D 


*zdjęcie robione telefonem w nienajaśniejszym pomieszczeniu. :)
Pozdrawiam :D

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jak już tu jesteś, zostaw ślad po sobie. Będzie mi bardzo miło.